yg indah itu kenangan dan yg pahit itu juga kenangan...

snow

selamat datang...enjoy my blog n follow k..pastu kumen2 la ek...jgn bace je...kumen gak..inilah cerita kehidupanku...onak duri kehidupan

Friday, January 28, 2011

::anak perantauan::

entry kali ni nk cite sal anak perantauan la plak kan...best sikit feeling-feling ni...hik4...
kompom la kan kalo dah besar mesti la dah berpisah ngn family...xkisahla g smbung study ke, dah keje ke, dah ikut suami ke...mcm2 r...kire tu namanya anak perantau la tu....

dulu xpenah pon rasa cam na jd budak perantauan ni...dari kecik sampai form6 umur19 thn xpenah pisah ngn mak....hehe..malu sih anak manja ni....pas dpt twrn ukm ni la baru pisah jauh....mule nk pisah mak aiii x terkira air mata aku meleleh...aku umur 19thn bru la berpisah ngn family aku...sekali pisah nah amek kau jauh nun disana.."nun...disana...." eh ternyanyi lak....kih5...kg.padang serai perak dgn ukm bangi...korg bayang la jauh gak kan...1st time pisah lak tu....memang x terkira la sedihnya....

dah duk kat sini baru lah terasa bgaimana rasa nikmat balik kampung tu...selalu tgk lam TV je kan...rupanya sesekali nk balik kg tu ...fuhhh nikmatnya mmg x terhingga la....hepi giler...al maklumlah dpt jumpe mak ngn abah n kakak dan abang...rindu mule terasa kalo ingat nk balik je tau....kalo mgu dpn cuti pjg time g beli tiket tu dah pesan kat mak nk balik dah pastu suh mak masak pebret lak....huhhh lg x sabar nk balik jadinya....ni mmg cite benar yg terjadi kat aku....hehe...

kalo byk hari x call pon tgk la mak mesti call..tp mak cover line kata abah yang suruh call...padahal aku tau due2 rindu kat aku...mak abah maafkan org sbb lama x call...tp xpenah lebih 5 ari org x call mak kan.....jauh di sudut hati dorg..rindukan anak bongsu satu2nya yg merantau pling jauh dlm family aku...kakak ngn abang aku suma duk dekat ngn mak abah aku...ingat lg abah x nak anak2 dia duk jauh2...tp demi aku capai cita2 aku dia biarkan...syg mak abah sgt2...

huhhh yg ni mesti menyentuh ati sume yg bace kan...n rasanya sume alami ape yg aku rasa...kalo dah duk jauh ni kan...al maklumlah mulalah teringat kngan manis ngn family...pastu kalo duk sorg2 layan feel kompom merah gak mata kan...huhuh...kngan yg aku xdpt lupakan time aku nk masuk ukm ni...tp ni aku dgr citer dari jiran umah aku..namanya MAK LANG TON...kwn baek mak...dia cite time nk wat kenduri kesyukuran aku nk masuk ukm tu..."abah ang ari tu nk mai jemput mak lang p kenduri umah ang...tp mak lang selisih ngn abah ang kat kebun getah pak leh tu..abah ang turun basikal kelam kabut smpai xsempat nk jemput p makan kenduri...dari situ nmpak muka abah ang seronok sgt ang dpt masuk u"...tu la kata2 aku xleh lupa smpai skrg...pastu mak aku ada cite abah aku nk anak dia masuk u dr KAK YA ngn KAK NA lagi...yg lelaki biasa la...hehe...korg fhm2 je la...hik5...tp hasrat abah x kesmpaian...tp ALHAMDULILLAH bersyukur sgt kat ALLAH dia makbulkan doa MAK ABAH aku nk anak die masuk u...aku lah tu...besar pengharapan mereka...

tu la feel jd anak prantau kalo korang nk tau....mmg suka duka duk di perantauan diri sndiri sahaja yang tau...tp 1 ja..dah duk jauh pandai2 ler jaga diri jangan terjebak dengan bende2 x lok lak...diri tu penting...ingat ALLAH,ingat mak abah,ingat maruah...INSYAALLAH diri kite masih dipelihara...tu pegangan yang aku pegang smpai skrg ni...ape2 pon aku sgt syg mak abah aku dan family aku...

"owg syg MAK ngn ABAH sgt2.."


No comments: