yg indah itu kenangan dan yg pahit itu juga kenangan...

snow

selamat datang...enjoy my blog n follow k..pastu kumen2 la ek...jgn bace je...kumen gak..inilah cerita kehidupanku...onak duri kehidupan

Tuesday, May 17, 2011

DUNIA AKHIR ZAMAN

Assalamualaikum wat kawan2 blog sume yer…semoga sihat la hendaknya sume2 kat sana…Alhamdulullah…sy sihat walopon baru pas baik demam…skrg ni saki baki demam adalah selsema dan batuk ler…adoiiiii….selsema ngn batuk tu la yg paling nyeksa sekali..ape2 pon sabar..dugaan je tu…ehhh agak lama kan aku x update blog aku ni..al maklum la al sibuk..hehhe..ape2 pon ni ler time free nk update…

Ape kene mengena ngn tajuk aku kali ni…dunia akhir zaman..apa mksud tu….hah x tawu,….biar tol xtawu…hah kalo xtawu meh nk explain gtau….wah ala2 ustazah g ceramah gitu..nk wat cam ne dulu bercita2 nk jd ustzah tp x kesampaian sbb terjerumus dalam bidang sejarah….sbb tu la aku dah minat sejarah smpai sekarang…yup dah minat..dulu mmg xminat tp skrg minat sgt2…..eh kembali ke pgkal tajuk yer azwa…suke sgt melalut…..

Dunia akhir zaman kite boleh lihat dr pelbagai aspek….aspek pertama dr alam sekitar, kedua diri manusia,aspek ketiga dunia….hemmm mcm2 la…tp ni mengikut pndagn aku n ape yg aku da pengalaman 22 thn ni…eh 22 thn dah aku ek..ingat mude lg…

Aspek alam sekitar kerana bencana yg melanda di sekeliling kita ni…..masa dulu2 penah x kita dgr gmpar bumi??tsunami??banjir besar yg xpenah2 jd kat 1 kwsn tu??? Hah see dr situ pon kita dpt tawu yg mcm2 bencana ALLAH berikan kat kita..tp lau kita xsedar lg xtwu ler…aku xsure ni dr mana…tp bila bencana berlaku di 3 buah Bandar asia ni means dunia dah akhir zaman..bukan sekadar bencana kecil tp bencana besar yg musnahkan ramai mnusia dan harta benda…ehmm spa tau ni dr sumber mana gtau ek…lau xsilap aku ade dlm Al-Quran tp x sure la..aku belom byk lg amalan aku ni….YA ALLAH Kau ampunkan lah dosa2 aku ini.

Aspek kedua iaitu diri manusia..aspek ini pling byk yg terjadi sekarang..bkn ape..kerna manusia ini berhampiran dgn kita so dpt lihat scr jelas perubhan ke arah dunia akhir zaman itu….nk tau antaranya…sikap mereka..sikap manusia itu sndiri…mcm2 la sikap mnusia ni…suka menfitnah,dengki mendengki,buat2 cite,sombong, menipu, membunuh…mcm2 la…xtertulis kalo byk sgt ni….huhuh..korg pikir la sendiri ek…FITNAH!!!!! Tahu x hokum menfitnah tu ape?? Menfitnah tu lebih teruk dr membunuh tahu x….membunuh…bkn main2…baik korg membunuh je dr buat fitnah…bertaubatlah insan yg suka menfitnah ini….ape korg dapat ngn fitnah…puas ek dgn fitnah org..padahal org tu xbesalah ape2 pon…xpe2…kite tunggu di akhirat kelak…dihadapan org yg kau menfitnah di situ lah kau akan diseksa…see…..menipu juga begitu..lidahnya akan dipotong…disambung dan dipotong semula…ehmmm mcm2 la..korg leh pikir la kan…dunia dah akhir zaman dan dibuktikan dgn tingkahlaku manusia itu sendiri…..

p/s: ehmmmm tu je la nk kongsi yer…bertafakullah mengenang bait2 kata ini…semoga diri kita selalu berada dalam keadaan baik2 sahaja…pjg lagi sbnarnya nk coret tp xsempat dah…..t smbung lg ek….

2 comments:

oRkEd PuTiH said...

salam...kesedaran dr diri sendiri penting..musuh utama kita barat@owg bukan islam telah berjaye memerintah pemikiran kite sbg umat islam..contoh budaya berhibur yg melampau skunk...

azwaazliza said...

orked:betoi2...yg penting pada pangkal diri sendiri sekarang...ape2 pon hati sendiri...kalo nk jd jhat..jahat la...kalo niat jd baik..baik la...