yg indah itu kenangan dan yg pahit itu juga kenangan...

snow

selamat datang...enjoy my blog n follow k..pastu kumen2 la ek...jgn bace je...kumen gak..inilah cerita kehidupanku...onak duri kehidupan

Sunday, February 13, 2011

::kata2 org...bgtau kat org lain::

entry kali ni awal2 pagi lak kan....tibe2 tingat tentang kata2 org ngn buah mulut org ni,...xtau nk caya or x...50% 50% je kalo cam ni....dgn kata saintifiknya mcm fitnah lah....ape yg aku tau menfitnah ni lebih teruk dr membunuh...aduhhh seksanya kan....tp skrg lebih ramai org suke menfitnah, bawa mulut, reka2 cite, dengki mendengki, xpuas ati..sume2 yg negatif la...aduh...manusia2 apa nk jadi la skrg ni...bila dikenangkan ramai yg suka buat cite ni kirenya seolah2 membunuh la kan....ehmmmmm pikir2 lah ek...

bkn ape nk cite sal ni...sbb kena pada diri aku skrg...xtau la betol atau x cite yg org tu cite...tp boleh mendatangkan was2 n salah sangka n boleh bermusuh musuhan...so hubungan persahabatan persaudaraan jua akan renggang...tu la Islam xgalakkan sikap dengki mendengki ni...leh rosakkan hubungan...tu la yang aku nk cite lam ni....

bila kite mendengar orang cite kite akan geram...tp kite xtau bende tu betol ke x...namun apabila kite dicucuk ngn kata2 org tu maka kite sedikit sebanyak agak terpengaruh dgn kata2 tu...waduh4...mcm mengarang karangan plak rasnya....hahah...tp sebab nk luahkan rasa hati ni kan....xtau nk caya yg mana 1 sekarang...dr kata2 org tu yg betol or salah or org yg kite kenal tu or sape2 saje....syubhah aku di sini....sbb tu la kan Islam x suka sikap dengki n fitnah ni...jadi mcm ni la...

tp knp mesti ade sikap org yg x suka tgk kebahagian, keakraban, kemesraan sesuatu hubungan persaudaraan ataupun ape2 hubungan pon...mesti ade golongan yang tidak puas hati...nape la manusia cam ni wujud jua di dunia ni kan...geram rasanya ngn perangai camtu...kalo hidup xder nyusahkan orang xpe...ni tersangatlah menyusahkan orang...menyakitkan ati org....merosakkan hubungan orang...hah laknatlah ALLAH golongan sebegini....menyusahkan org je....

tipu la kan kita x termakan dgn kata2 org tu...sedikit sebanyak menyucuk gak dalam diri rasanya....kecewa,was2,ragu2, terpikir2,mcm mana terjadi camtu...hah mcm2 persoalan akan timbul kalo dgr cite org yg suke musnahkan angan org ni....pastu ade la yg gaduh, bermasam muka, x tegur sape,,,,,benci2 orang cam ni...pepatah cakap TALAM DUA MUKA....xpon kaki RADIO KARAT....menci2...knp sume ni terjadi pon xtau la kan...

skrg rasa hati x sedap sgt2...mcm2 ade di fikiran..ade yg baek ada yang buruk....xtau nk percaya yg mana 1...disini saudara di sana saudara...disini sahabat di sana sahabat,,,disini teman disana jua saudaranya dan sahabatnya..ehmmmmm hanya ALLAH yang MAHA BERKUASA yang mengetahui apakah yang berlaku... namun kutempuhi dengan berfikir secara positif...hidup mesti diteruskan walo apa badai yang melanda..

mak selalu pesan..ape2 yang jadi pada kite tu dugaan paling menyakitkan ati tp 1 ari tibe juga masanya ati kita gembira.....i trust what my mom talk...mak pesan juga kite sabar je la...mulut org kite bukan leh tutup..biar je la...tp kdg2 ati aku ni jahat gak smpai bile kite je nk mengalah nk terima sume ni padahal disebalik org tu sungguh merasa gembira dgn kejayaan beliau menumpaskan org yg tidak disukainya...knp yer jd cm tu.... mak aku sendiri begitu sabar dalam menghadapi kehidupan die...aku respect la mak ngn abah aku tu...sayang sangat2 dorg tu.....

ape2 pon...aku sendiri juga doakan orang tu berubah kepada kebaikan dan if kalo org yg dia kata tu betol aku juga mohon ALLAH buka pintu hatinya lebih terbuka kpd kebaikkan yg tidak merugikan sesiapa serta menyinggung sesiapa yg berkaitan dgnnya....if x betol...SUBHANALLAH org yg kata tu terimalah akibatnya kerana telah membuatkan aku mencurigai,memikirkan, mengenangkan dan berbagai2 lg mengenai saudara, sahabat teman dan sume2 yg berhampiran dengan aku....

hope diri aku dpat menjaga diri daripada perbuatan ni dan smga tabah juga dalam mengharungi kehidupan yg begitu banyak onak durinya....yg manis itu kenangan dan yang pahit itu juga adalah kenangan....sabarlah wahai hati suatu masa nanti kau akan tahu jua apa kebenarannya...

No comments: