yg indah itu kenangan dan yg pahit itu juga kenangan...

snow

selamat datang...enjoy my blog n follow k..pastu kumen2 la ek...jgn bace je...kumen gak..inilah cerita kehidupanku...onak duri kehidupan

Tuesday, June 28, 2011

puding karamel

assalamualaikum...ehmmm sihat ke...atew sihat ler hendaknya....ari ni....dgn ini sy ingin mengumumkan....hari ini adalah hari rajin sy...heheh..entah tibe2 je aku rajin ari ni....dah lama dah aku godek2 en. google ni nk cari cam ne wat puding karamel...bahannya senang je..tu yg try tu....pas masak makan tgh ari mulalah aktiviti aku menjadi chef sementara utk masak puding karamel...walopon percubaan petama ni..heheh...risau gak kalo2 x jadi..tp akhirnya jd jugak...kikiki

ni la hasil yg dpt aku wat...kiki...percubaan pertama
 nmpak sedap x??




mari kite terjah bahan-bahanya:-

bahan A
-gula 6 sudu besar
-air 3 sudu besar

bahan B
-telur 5 biji
-susu pekat 1 tin
-air 200ml
-aisen vanila (suka ati nk taruk byk mana nk bg hilang bau telur tu je)
-1 sudu besartepung jagung ( taruk pon leh x taruk pon xpe)

cara-caranya:
- masukkan gula ke dalam kuali terlebih dahulu n goreng sehingga kekuningan dengan mengunakan api yg kecil, agak kelihatan kuning baru masukkan air tersebut. kacau sehingga tidak berketul ( bahan A)
-apabila gula tersebut telah dihanguskan, tuangkan gula tersebut ke dalam bekas atau loyang yang telah sediakan n ratakan gula hangus tersebut.
-selepas itu, masukkan telur ke dalam bekas n pukul sehingga kuning telur itu pecah (gunakan garpu sahaja), selepas itu masukkan susu pekat dan aisen vanila. kacau sehingga rata antara susu pekat dan telur tersebut dan selepas itu barulah masukan air ke dalam bahan ini. kacau sehingga rata..( kalo nk masukan tepung jagung masukkan waktu ni)...(bahan B)
-bahan yg dipukul rata itu akan ditapis dahulu sebelum tuang ke atas gula perang yg telah beku tadi
-setelah itu, kukuslah sehingga masak.(biasanya 45 minit la)
-biar sejuk dan bolehlah telangkupkan....


~SELAMAT MENCUBA~

2 comments:

azra wahab said...

nak raseeee!!!!

azwaazliza said...

hehe...nah amek la....lau ko x nmpak xlama dah la tu..hhehe...ni aku letak sebelah ko je ni...hehhe