yg indah itu kenangan dan yg pahit itu juga kenangan...

snow

selamat datang...enjoy my blog n follow k..pastu kumen2 la ek...jgn bace je...kumen gak..inilah cerita kehidupanku...onak duri kehidupan

Sunday, February 17, 2013

Inteview

Assalamualaikum... apa kabar kawan2 semua....mudah-mudahan sihat la selalu yer... ok straight to the point... entry kali ni nak membincangkan mengenai berhadapan dengan inteview..dengan kata lain cara-cara untuk preparation inteview la....sebabnya ni kali kedua aku di inteviewkan...haha.. inteview ape??? of course la inteview kerja..aissshhh kome ni boleh bertanya lagi....tp walopon kali kedua macam-macam hal yg belom perfect dan tak teratur..semuanya libang libu je bila nk inteview..hahhaha...

korang yang dapat panggilan inteview tu korang mesti prepare sebaik mungkin okey..jangan ikuti langkah aku ni...hahah...kenapa?? sebabnya esok adalah hari inteview baru decide nak pergi inteview tu ke tak...hahha.... resume pon baru update n pergi print malam2 kat kedai....susun sijil2 semua tu...baru nak study about company tu buat ape kerja..hahha...terbaik kan perangai aku..mcm nak tak nak je...tp aku try the best utk diri aku...walaupun study last minit tu smpai terhoyong hayang aku tgk laptop..haha....apa2 pon aku redha... korang semua jgn ikuti langkah aku ni yer... dan apabila tanya kawan aku..dia cakap gambar pasport kena ade gak, salinan sijil2 tu....adehhhhh gambar aku lupe cuci plak...so dengan slamber nya tunggu besok tu je..tp tak sempat nak cuci pon gambar tu..sbbnya dah sampai dekat tempat inteview pon lagi 15 minit nak start inteview...hahah terbaik la katakan..sekurangnya setengah jam sebelum inteview start kite mesti ade kat tempat tersebut..hehhe...aku terlambat bukan ape...sebabnya sesat cari company tak jumpe..hahha... ingat tu korang kalo nk gi inteview tu..sehari sebelum g tu korang mesti pergi cari jalan mcm mana nk g tempat inteview tu...aku memang berani mati punya kerja...hahha....

hah itu baru persediaan yg terbaik kalo nak inteview..hahahha.... jangan ikot cara aku ni..membahayakan diri...sekurang-kurangnya seminggu sebelum inteview prepare semua-semua tu okey...nanti tak kelam kabut. okey meh aku cite time inteview plak...selalunya kebanyakan company inteview secara personal dalam bilik yg ada 3 org interview dan 1 interviewee...tp time aku pergi interview 16 Februari 2013 dekat company tu dia inteview dalam bilik tayang yg ade 2 org inteview dan aku la intevieweenya... tapi rakan2 yg nk inteview sekali tu pon ade dalam bilik tu jugak dan beberapa orang atasan turut serta dalam bilik tu... diberikan masa 5 minit untuk menerangkan dan bercakap apa yg dia mahu.. mcm buat presentation la lebih kurang... malu??takut?? ohh semestinya la..tp buat kering sudah..cakap je ape yg kite tahu..jawab je ape yg dia tanya... bila dah selesai tu rasa lega....memang lega sangat2... sebab ade company just nk tgk kite boleh bercakap dan berkomunikasi dengan betul atau tidak..itu sahaja...

hah itu je la yg aku nak kongsikan dengan korang semua..sesungguhnya itu adalah pengalaman yg tak akan dilupakan sampai akhir hayat...ape??result inteview tu... ok seminggu selepas inteview akan diberitahu melalui email ataupu telefon..itu je...ok tunggu je la kan...

#p/s: akhir kata utk entry ni saya nak ucapkan banyak2 terima kasih pada kawan2 saya yg banyak membantu secara langsung ataupun tidak langsung...kereta....tukang driver...tukang lukis n study maps nk pergi tempat inteview tu...tukang yg doakan utk inteview,tukang yg bagi semangat.... N lastly utk my family... thanks mak, abah, kak ya, kak na, abang a dan semua2 yg mendoakan anak bongsu ni utk pergi inteview... thanks sgt2 pada semua...tak terblas pengorbanan yg dilakukan untukku itu...

No comments: