yg indah itu kenangan dan yg pahit itu juga kenangan...

snow

selamat datang...enjoy my blog n follow k..pastu kumen2 la ek...jgn bace je...kumen gak..inilah cerita kehidupanku...onak duri kehidupan

Friday, March 4, 2011

~homesick~


Assalamualaikum…sayu benar rasanya nk tulis entry kali ni…sbb diri ini tersangat la sedih2 di kala menulis entry ni. Xdapat disangkal ape sbbnya aku sgt2 sedih sekali…mybe dah lama aku xbalik kampong..hampir sebulan..ya hamper sebulan…7 Mac ni genap sebulan aku xbalik kampong..pastinya mak, abah, kakak, abang, pak sedara, org kampong n sesape dah rindu kat aku kan…kan..kan… aku??? Kompom la aku rindu sgt2….nk tido ngn mak…nk tlg abah kat kebun…borak ngn kakak…ajarkan abang guna internet….gurau senda anak2 sedara…melayan kerenah anak2 sedara…mcm2…


Sob..sob..sob….jgn marah aku kalo keyboard ni dah basah ngn air mata…xtahan sgt rindu kat umah…ari ni mmg aku menyabarkan diri dlm bilik….menenangkan diri dgn pelbagai masalah yg mendatang….huh dugaan apakah ini ALLAH berikan lg pada aku….sungguh aku akui bhw aku xlarat nk tanggung tnpa org tersyg disisi ni…tp aku tetap gagahi jua tempuh semua ni…dpt dgr suara mak n abah pond ah cukup gembira rasanya…


Semalam 1 Mac kakak tepon…katanya lama xdgr cite budak sorg ni….xnak balik umah ke…dah lama hang xbalik ni….huaaaa…menahan air mata meleleh kerana malu dgn roommate sendiri kalo dia pasan aku nangis sbb nk balik umah…aku tabahkan jua hati dr menitiskan air mata tetapi dalam hati menangis banjir jantung ngn usus aku rasanya….mcm2 cite dah kakak aku cite…mcm2 cite juga dah jadi kat umah…mcm2 cite gak yang terjadi kat mak abah…sabar yer wahai hati yang budiman….sebulan x balik bak bertahun punya cerita yg ada….sgt2 rindu pada umah mak abah kakak abang anak sedara sume…


Mak....abah…..tu la perkataan akan muncul kat mulut aku bila dah smpai depan pintu umah…bkn bg salam tp terus panggil mak abah….dan pastinya terus aku salam cium tangan mereka…sayu rasanya tgk dorg tunggu aku balik kan…anak bongsu kan…manjanya lain…abah terus Tanya “pukul berapa dari sana…” mak plak “ dah makan blom ni” huaaaaaaaaa…sgt menghayat hati bila terkenangkan mereka smbut aku..dh la lama x balik ni…muka dorg ceria je smbut aku time tu….baru2 ni aku tingat cite hantu mak limah balik rumah tu…muka salah sorang pelakon tu ZAMI ISMAIL macam muka abah aku…sebijik aku tgk….lagi la sayu rasanya….sob..sobb..sobbbb….kalo balik je mesti mak masak pebret aku….sambal tumis…xkira la ikan ke ikan bilis ke telur ke..janji sambal tumis….rindu kat masakan mak ni…dah hamper sebulan x dapat…..mak selalu mengusik aku..ade je dia nk usik aku…tingat bila aku minta letakkan nasi lam pinggan sikit je…dia letak mmg sikit giler..saje nk ngusik aku….mak rindu kat mak…rindu kat abah…

adakan muka abah aku mcm zami ismail??
  
Kalo aku balik je..mesti kakak aku yg duk kat Ayer Tawar tu mesti balik…bila dia balik…rumah aku mcm tanjung karang la…..riuh nk mampuih…kalo org lain nk riuh time tgk tv kan tp family aku riuh time masak..time masak ni la kami menyembang n gelak2 kuat…kire riuh 1 rumah…nasib baik lah abah buat dapur lg besar dri yg sebelum ni sbb abah tau lau ramai2 suma nk kumpul kat dapur..yg kat ruang depan tu xder sapa pon nk duk..sunyi je…dulu ade ARWAH PAH xder sunyi sgt kat ruang depan…skrg sunyi je cume ade mesin jahit je…xkan nk borak ngn mesin jahit lak kot…hehe..masak banyak2 mkn ramai2…ingat lagi 5 kilo ikan temenung habis kami sekeluarga…mmg sedap kalo mkn ramai2 ni…kak ya kak na orang rindu kat hampa suma…xnak dtg tgk org ka…..

jgn terliur yer..ni hasil aku masak utk mkn mlm time kumpul ramai2..ikan siakap tiga rasa..ade menu lain lg yg dimasak oleh kakak2 ku n abah ku..

Yg paling terhibur hati…anak2 sedara aku….”bila makcik balik??”…” lama ke makcik balik sini??”…bertalu-talu soalan dorang Tanya…suka sbnrnya aku melayan kerenah budak2 ni..bkn anak sedara aku je anak2 sepupu aku pon aku suka….kalo sorang tu nk tgk movie lam laptop aku….”makcik nk tgk cita kartoon bleh x?”…..dah la nakal….aku pon suka ngusik dorang sebenarnya….entah rindu sgt2 kat kerenah dorg sume…nakal tp menggembirakan…xda apa2 masalah yg dorang pikirkan…rindunya kat dorang sume….

kaco aku wat kerja guna web cam..sume nakal..

lagi satu yg wat aku rindu nk balik umah...aku rindu kat ketot....ketot??sape ketot...hehe..ketot ni nama kucing...paling manja sekali dlm byk2 kucing yg abah aku bela..abah aku suka kucing so turun kat anak die la minat kucing gak...huuhhuhu..rindu dia..pantan panggil "ketottt" terus datang naik atas riba....nakal....mlm2 cari tikus...smpai tikus xder kat umah dah....rindu sama kamu ketot...

 ni la dia yg paling nakal sekali..tgk pandai je die posing..


Aku xboleh balik lg sbb kerja menimbun dgn asgment lg…projek lg….walopon hati memberontak nk balik n hati jua x tenteram di perantauan ini..hari2 hati menangis…dlm hati je kalo kat luar t org tgk malu…huhuu…tp xsabar nk tunggu 13 Mac 2011 ni sbb nk g Pahang ramai2..mak abah kakak abang sume pegi…g kenduri umah pak sedara…..walopon x bleh balik tp dorg dtg amek aku kat ukm ni n bawa aku g sana….cepat lah masa berlalu..aku nk jumpa mak abah….perasaan rindu yg membuak2…suara tawa riang mereka bila dapat usik aku…

 sume yg dtg time smbut ari ibu dan bapa...arwah tok setia menanti time ni..jiran2..
mak abah yg first time smpai putrajaya...tercapai jua kehendak mereka...thanks abg A..

p/s: walopon muka mempamerkan keceriannya namun hati aku tetap bersedih n berduka cita..biarkan pandangan org aku insane yg gembira tp hanya hati aku shja yg tahu bagaimana aku rasakan…dan ALLAH sentiasa membantu aku…LOVE ALLAH…LOVE MOM…LOVE DAD….LOVE SIS..LOVE BRO…

3 comments:

Fadzli Amir said...

Balik la, bukan jauh sgt pun..hehehe..insyaallah balik esok....sama la dah sebulan tak balik...

azra wahab said...

balik jela azwa..kerja boleh buat kt uma kn...org len leh tiap2 minggu blik..ko lg dekat kot..blik je kalo da xthn sgt..'…menahan air mata meleleh kerana malu dgn roommate sendiri kalo dia pasan aku nangis sbb nk balik umah'
dgn ak pn nk malu ke??

azwaazliza said...

fadzli amir: jauh x jauh 5jam gak la lau naik bus....bestnya leh balik..leh jumpe kampung...huk2...kim salam kat pakcik amir...hehe..

azra: ikot ati mmg nk balik azra...tp t kelam kabut...mgu ni xleh...mgu depan nasib baek dorg datang...org lain tu sbb xpikir sal ati org..dorg selfish...ce aku selfish kompom kena kutuk kaw2 punya...hehe