yg indah itu kenangan dan yg pahit itu juga kenangan...

snow

selamat datang...enjoy my blog n follow k..pastu kumen2 la ek...jgn bace je...kumen gak..inilah cerita kehidupanku...onak duri kehidupan

Sunday, May 26, 2013

Festival Belia Putrajaya 2013

Festival  Belia Putrajaya tahun 2013 ini berlangsung dari 23-26 Mei 2013. Semestinyalah di Putrajaya la kan…. Rasanya ni dah tahun ketiga hari belia diadakan di Putrajaya…  dan secara rasminya saya juga melibatkan diri dalam festival ini..  pada tahun 2011 dan  2012 ia dikenali sebagai Himpunan Jutaan Belia Putrajaya. Manakala pada tahun ini iaitu 2013 ia dikenali sebagai Festival Belia Putrajaya….  Alhamdulillah dua tahun berturut-turut saya menyertai dan melibatkan diri dalam acara yang dianjurkan oleh Kementerian Belia dan Sukan ini…nk buktinya..saya ade sijil okey..hehehhe…. saya terlibat dalam ape?? Ehmmmmmmm saya hanya mampu untuk masuk pertandingan Khaligrafi Khat je…itu je bakat yang ada dalam diri ini..tapi masih banyak yang perlu dipelajari dan diperbaiki… saya seorang insan yang tidak sempurna dalam semua perkara…hehhe. Wahhhhh…..


Jom flash back kejap time Himpunan Jutaan Belia Putrajaya 2012 tu… ok mari saya ceritakan… al kisah tersebutlah kisahhhhhhh…aipppppp….hahaha…bersyair la plak… masa tu saya tak tahu pon ade pertandingan Khat kat Himpunan Jutaan Belia ni..tapi sebab kawan saya yang handle pertandingan ini dan dia hubungi saya untuk masuk pertandingan ni… dia bagitahu saya seminggu sebelum pertandingan akan bermula… okey dalam masa seminggu tu sebenarnya saya amat-amat buzy dan banyak benda saya kena siapkan terutama tesis nak submit draf bab 4 tesis  time tu..wahhhh… pada 25 Mei 2012 adalah hari pertandingan yang bakal berlangsung namun saya masih belum beri kata putus pada kawan saya sama ada nak sertai atau pun tidak…kebetulan malam 24 Mei 2012 penyelia tesis saya memberitahu saya suruh hantar draf bab 4 tesis pada dia keesokkan petangnya iaitu bersamaan 25 Mei itu… so dua benda yang bertembung..kalo korang pilih mane??? Ikot arahan penyelia tesis or pergi pertandingan tu…. Ce teka…ce teka….hahha…korang nak tahu apa saya buat… saya mesej penyelia tesis saya dan saya beritahu saya nak masuk pertandingan khat kat himpunan jutaan belia tu pukul 3 petang nanti… boleh tak postpone untuk jumpe hantar draft tesis tu hari isnin… dan 3 minit kemudian penyelia saya iaitu Encik Rodzi reply mesej kata “awk hantar draf tu dalam sampul depan bilik saya nanti saya ambil… nanti menang belanja saya” hehhe… terbaik la kan doa dari penyelia…hehhe.. so bayangkan dalam masa tak sampai setengah jam yang pertandingan tu akan bermula…saya bersiap ala-ala koboi je terus ajak Nadia temankan saya untuk ke Putrajaya…naik ape?? Of course la naik moto kesayangan saya tu…hehhe.. bayangkan tak sampai setengah jam saya dah sampai tempat pertandingan dan kebetulan masa merempit tu semua trafight light hijau je…hehhe.. Alhamdulillah Allah tolong… masa ni terima kasih sangat2 dekat ALLAH kerana selamatkan perjalanan saya dan mengatur untuk selesaikan dan memilih 2 perkara dalam 1 masa….dan terima kasih juga pada kawan saya Hezi yang sanggup tunggu saya sampai baru mulakan pertandingan…dan terima kasih juga pada kawan saya Nadia yang meneman justeru menjadi pengurus bidan terjun saya….nadia pemadam aku hilang masa tanding tu…hehehe... masa ini saya hanyalah dapat nombor ketiga…TAPI…TAPI saya memang tak puas hati dengan yang menang no 1 dan 2… sbbnya tulisan khat dorang  bukan khat sebenar…macam tulisan yang tiada seni khat.. tu sebab saya tak puas hati.. dan pengadil t upon mcm tak de pengalaman dan aku terlihat di tag namanya tertulis “peniaga”…siapakah pengadil ini sebenarnya?? So mmg agak tak puas hati dengan keputusan tahun lepas…ok nanti saya tunjuk khat tu yer…

Okeyyyyy…kembali pula pada Festival Belia Putrajaya 2013… jenuh jugak saya godek website Kementerian Belia dan Sukan… godek punya godek jumpe jugak acara-acara yang berlangsung di festival ini nanti…Pertama sekali mestilah saya cari Pertandingan Khat..ade!!! tapi tak dituliskan tarikh dan masa pertandingan tu…so dengan pantas dan berani hantar mesej kepada orang yang uruskan acara tu… Alhamdulillah dia hantar tentative program ke email saya…so dah tahu masanya 9.30pagi pendaftaran dan pertandingannya pada 11pagi pada 25 Mei 2013…. Eh tarikh sama la kan pada tahun lepas….hehhe… so pepagi dah bersiap sedia dengan bertemankan Huda pula yang menjadi pengurus bidan terjun saya….dan ade lagi sorang pengurus bidan terjun iaitu Pejoi…hahha… thanks korang sebab nak temankan dan beri sokongan walopon saya kalah….wowwwww peserta kali ni memang marvelous la…sangat-sangat terbaik la… kategori terbuka kan… yang masuk tu semua yang terbaik laaa….. dan harapanku dari awal sudah mula merasakan tiada harapan tp cubelah sedaya mampu… tapi saya memang buat sedaya mampu la dan bila memandang ke sebelah..wahhh cantiknya dorang buat… so dah set dalam mind ni tak de harapan.. soooooo keputusannya saya memang kalah..tapi kali ini tiada protes macam tahun lepas sebab pemenang-pemenang tu memang terbaik la..memang layak menang sangat-sangat… lagipon Juri tu pon memang sangat-sangat berpengalaman dalam khat selama 16 tahun… inilah pertandingan khat yang sebenar… menilai berdasarkan tulisan bukannya bentuk-bentuk yang nmpak cantik namun tulisan khatnya tiada langsung seni khat macam tahun 2012 dahulu…hehhehe… tahniah kepada yang menang..nanti saya tunjukkan yang menang tu..memang cantik sangat2 dia buat.. tahun kedua dapat sijil menyertai Hari Belia ini… thanks pada korang yang sudi teman saya…hehhe… dengan sukarelanya menjadi pengurus dan jurugambar saya kan…hehe….tapi boleh jenjalan sesame dan sesi kaunseling jugak dilakukan..hahha…ape-ape pon memang menghebohkan diri semasa mem’belia’kan diri….hehhe

wahhhh fokusnya..padahal baru tulis tolong kawan yg handle tu translatekan rumi ke jawi je..heheh (2012)

ni baru bermula...hehhe..psiko je org sebelah tu..(2012)
antara pesertanya...rasanya yg baju merah tu kot johan..(2012)
abg kamera pon join jugak,...hehhe(2012)
ni betul-betul yer...bukan berlakon....fokusnya(2012)
finally..ni la hasilnya...(2012)
no. 1... tengoklah seni khat nya....khat dinilai pada seninya bukan pada bentuknya... pandangan korang???(2012)
no. 2.... ni pon same...mane seninya?? pandangan korang??(2012)
ni no 3...yg saya punya...tp masih ade yg salah juga tp seni khatnya adalah seni khat mengikut peraturan khat sebenarnya kalo masuk pertandingan mane2 pon...huhu
antara pemenang... yg baju pink sebelah tu la JURI nya....memang xnmpak keprofesionalnya...(2012)
ni plak yang tahun 2013 punya... segmen modal insan...
Juri sedang tulis ayat ape yg perlu ditulis...juri ni dah berpengalaman 16 tahun... respect beliau sgt2 sebab dia adalah salah seorang penulis khat untuk watikah Agong
seriusnya..sbb dh psiko dengan peserta...hehe..baru bermulaaaa....
antara pesertanya....ramaikan kali ni..perempuan 4 orang je..lelaki ramai..dan pemenangnya semuanya lelaki..hehe
finally ni la hasil yang mampu saya buat.... Alhamdulillah...
nampak tak tu pengurus bidan terjun sedang memerhati saya dr belakang...hahahha
pesertanya....
fokus untuk kali terakhir menyiapkan hasil khat saya....
ni jugak pengurus bidang terjun yang menyibuk je kt belakang..hahha...
ok ni la pemenangnya....yg nmpak kepala je ni adalah no 1 dan depan tu adalah no 2...
padam yang mana yg patot..heheh..last...
no. 1.. cantikkan...serius cantik....memang puas hati dia menang sbb kreatif dan seni khatnya yg tiada salah...
no. 2... ni pon cantik...huruf2nya tiada salah sikit pon....tahniah yer....
no. 3... kreatif dan tulisan yg cantik....
and lastly....dah tahu keputusan so pergi ke jom heboh plak...hehhe... menghebohkan diri setelah 'belia'kan diri...hehhehe



No comments: