yg indah itu kenangan dan yg pahit itu juga kenangan...

snow

selamat datang...enjoy my blog n follow k..pastu kumen2 la ek...jgn bace je...kumen gak..inilah cerita kehidupanku...onak duri kehidupan

Sunday, April 17, 2011

::patah laaa hati::

assalamualaikum sume2 yg sudi bace entry kali ni...ehmmmm entry kali ni kerana ingin meluahkan hati sahaja...ingin mengetahui isi hati seseorang yg cintakan kite...ehh....ehh...ini tiada kaitan antara yg idup ataupun mati yer...ini kerana masalah yg dihadapi oleh ku dan juga kawan ku...hope dia sabar seperti aku setelah 7 tahun dahulu aku meghadapinya...tetapi dugaan dia lagi berat dr aku....

mak selalu pesan..time sekolah jgn bercinta...tp biasalah kan...aku dulu jahat gak...cintan cintun.....hehe...tp selama dah 22 tahun ni..baru dua kali aku betol2 cintakan org..betol2 sygkan org....yg pertama time sekolah menengah dulu ler...time gatai2 dulu...hahha..malu aku buat penyataan mengaku ni....tu pon dr form 2 until form4...pastu yg frust nonggeng smpai 5 tahun tu...hehe.....ehmmm berkat x bercinta tu gak kan dapat result STPM ngn baik pastu dpt masuk U...ALHAMDULILLAH..tu la pesan mak jgn bercinta time sekolah....hehe..tp dah masuk u ni mak x kata la plak..."jgn bercinta time U"..hehe..kire mak dah bagi green light la tu kot...

ehmmm berbalik pada topik asalnya....bercinta or suke-suke or main-main.....suke-suke ngn main-main tu adik beradik la kan..kite gabung la sekali...bergabungggggg....hahaha...mcm pawer ranggers plak...sbenarnya petang ni aku jd kaunseling cinta kat sorang kwn aku ni.....ehmmm truly kecian...mmg kecian...sbb aku juga penah rasa bgaimana dikecewakan...tp 7 thn yg lpas la..dah x rasa sgt sakit hati tu...hehe...aku hanya dpt bg kekuatan pada dirinya utk terus lam hidup..walaupun skrg tgh menghadapi peperangan yg perit....ingat ALLAH...ingat FAMILY...ingat DIRI SENDIRI...dan ingat KAWAN sekeliling yg masih ade utk diri kita...jgn lakukan perkara bodoh2 tu sebab ALLAH x suke sume tu..lagi pon kite ISLAM....aku sebagai kawan mu sentiasa dokong dr belakang...aku sgt memahami ape yg kau rasakan sekarang cume berbeza dugaan kau lagi  berat dari aku....

mehh kite story mory sikit sal my prenz ni...ehmmm dia dah bercinta 5 thn lepas...dan sejak beberapa thn ni dia ade kenal ngn sorang jejaka hemsem...tp sekadar kwn yg hampir dgn nya....mungkin juga sudah QADA' dan QADAR ALLAH....mereka berjauhan tetapi kwan ku ini sgt setia padanya yg jauh dimata...tibe2....jeng...jeng...jeng.... hari bersamaan 16 april 2011 satu mesej yg diterima mengatakan kekasihnya yg jauh dimata akan berkahwin dlm masa 4 hari lagi...4 hari lg....kalo aku jd kawan aku ni luruh jntung aku dah...sbb adik kakak kekasih hatiny sume sudah kenal kwn aku ni....YA ALLAH....sungguh kuat dia tanggung...kalo aku mmg down giler2 dah...xnk study dah...ehh2 jgn camtu...jgn kerana seorang lelaki kita down...ALLAH jd kan kite utk hidup bkn kerana down oleh seorang lelaki tetapi utk mencari keredhaan ALLAH...

buat insan yg bernama sahabatku...aku tidaklah sepandai butir bicara dlm memberikan nasihat...tetapi ingat perjuangan kite masih lagi jauh..meski kita masih menyanyanginya...tetapi kite mesti ingat bahawa semua ketentuan itu ALLAH yg jadikan...ALLAH tawu yg mana baik dan buruk bg umatnya...dugaan berat atau dugaan xberat yg diberikan pada umatnya bergantung kpd kekuatan diri kite itu...ingat lah sahabat...aku pasti kau tabah dan sabar dlm mengharunginya...meskipun org mengatakan dia salah tetapi hanya dia dan ALLAH sahaja yg tawu apekah kebenarannya..jika x salah xperlu takot akan kebenaran...kite sebagai insan yg dia sayangi...biarlah doa diutuskan kepadanya supaya dia juga berkeadaan tenang..setenang hati RASULULLAH menghadapi sesuatu perkara...pasti 1 saat ALLAH tunjukkan kebenaran ape yg terjadi itu...

aku tawu....bkn senang kau nk lupakan kesedihan setelah 5 tahun kau bina bersamanya...tp krn segelintir ini semua angan2 musnah....."patahhhhh laaa haaatiiii"...aik2....sempat ag nk nyanyi...konstrate beri nasihat...sedangkan suami isteri lagikan bercerai..apekan daya kite yg masih tiada ape2 ikatan...meskipun pelbagai cara utk jernihkan hubungan itu spai ke jinjang pelamin...inilah dugaan ALLAH dlm bercinta... tp kita kena ingat juga....dugaan ini bkn saja2 DIA bg kat kita...ade hikmah disebalik dugaan itu...utk kau sahabatku...aku berikan beberapa hadith ini utk kau ketahui...dan renungkan baik2 hadith tersebut...




Pertamanya, hendaklah kita berSABAR dan yakin bahawa Allah Taala telah menetapkan siapa JODOH kita sejak azali lagi.



Diriwayatkan dari Abdullah bin Mas’ud r.a, katanya: Rasulullah shalallah alayhi wasalam seorang yang benar serta dipercayai bersabda: "Kejadian seseorang itu dikumpulkan di dalam perut ibunya selama empat puluh hari. Sebaik sahaja genap empat puluh hari kali kedua terbentuklah segumpal darah beku. Manakala genap empat puluh hari kali ketiga bertukar pula menjadi seketul daging. Kemudian Allah s.w.t mengutuskan malaikat untuk meniupkan roh serta memerintahkan supaya menulis empat perkara iaitu ditentukan rezeki, tempoh kematian, amalan serta nasibnya samada mendapat kecelakaan atau kebahagiaan. Maha suci Allah Taala di mana tiada tuhan selain-Nya." (Sahih Muslim, Kitab Takdir, no: 4781)

“….Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah Taala mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (surah Al-Baqarah ayat 216) 

itulah sedikit renungan dan nasihatku kepada mu sahabat...sesungguhnya semua itu dugaan dunia...kite  xtwu mungkin di sana kite menerima kebahagian yg lebih lagi....aku hanya mengharapkan kesabaran dan panjatkan doa kepadanya agar tunjuk jln yg benar...jika dia utk mu INSYAALLAH masih ada....jika bukan utkmu pasti ada yg lebih baik darinya...

p/s: tq pada yg sudi bace entry yg pjg ni..sbb aku sgt memahami bgaimana die merasai perit derita itu...jgn kau risau..kebahagian pasti terukir...

8 comments:

gerimis dihati said...

yap... ape pon yg berlaku, dugaan itu kan ade hkmahnyer

azwaazliza said...

walopon namamu gerimis dihati..tetapi mungkin kau x mcm gerimis...hehhe...be strong k...

gerimis dihati said...

biarlah ku jalani LARA
biarkanlah ku telan duka
semoga kau mgerti
tak pernah ku restui pemergian dirimu
sungguh menyayat hati

yaniey said...

wa...sedih entri ni...aku phm ape yg org 2 rasa..aku rasa jgk wpn kami hnya brcinta utk seketika..susah nk lpskn org yg kite syg wpn dia dh lupakn kite..susah nk cari pngganti n smpai skrg aku snng idup sndiri ngn kenangan dia..tp ingt 1je,stiap yg jdi psti ada hikmahnye..aku sntiasa doakn org yg aku syg bahagia wpn ngn org lain.. "walau seremuk mana hati dilukai,bentuklah ia smula dan serahkannye kpd ILAHI" kpd "kwn wa"kuatkan smngt ye n tabahkan hati..kdg2 ape yg jdi kite xkn tahu tp yg psti ada hikmahnye n ada kebahagiaan yg lbh bsr menanti dihadapan...insyaAllah...

azwaazliza said...

gerimis dihati: berpuitis yer kamu...leh gnti a.samad said..xpon tolong wa karang entry baru..hehe

azwaazliza said...

nadia: ehmmmmm semua QADA DAN QADAR ALLAH itu tepat..xpenah silap sikit pon...semua ade agenda terbaek disebaliknya...org yg baik ditemukan dgn org yg baik....bkn dgn org yg xlayak utk diri bg org yg baik...

utk kau kwn...sabarlah selagi boleh sabar...dan tunggulah hari penentunya..psti terungkai segala persoalan

oRkEd PuTiH said...

salam..wow!!ak pon penah laluinya taw..lg semggu nk nikah bg manusia bgtaw die nk kwen..tp smpy skunk die still cntact ak..huhu=) ak melayan jerk..tp mmg sakit la hati nie..papepon ak doakan die bahagia..ak bahagia bl tgk owg yg ak syg 2 bahagia wlupon ianya menyakitkan..=)

azwaazliza said...

orked putih:heheh..mengalami masalah ini juga ek...nk itu lah manusia kan..kite sygkan dia tp dia wat kite camtu kan...ape2 pon sabar ek..kire ko melayan tu laki org la ek...hehe..ape2 pon biar lah die epy kan...